De vernieuwde Europese Richtlijn Pakketreizen

Op 1 juli 2018 treedt de vernieuwde Richtlijn Pakketreizen in werking. Met het vernieuwen van deze richtlijn gaan er dingen veranderen. Dit geldt voornamelijk voor een aantal branches die bij de oude richtlijn nog buiten schot bleven. Op deze website vindt u veel informatie over de Richtlijn Pakketreizen en diens impact. Daarnaast wordt u op de hoogte gehouden van het laatste nieuws!

Whitepaper

25 mei 2018

Wat is een pakketreis?

De Richtlijn Pakketreizen geldt voor alle ondernemers die een pakketreis aanbieden. Maar wat is een pakketreis precies? Een aangeboden product is een pakketreis wanneer minimaal twee van de hieronder beschreven reisdiensten in combinatie aan reizigers worden aangeboden en dit product meer dan 24 uur beslaat of een overnachting bevat:

  1. Personenvervoer (vliegtuig, trein, boot, …) ;
  2. Accommodatie (hotel, vakantiewoning, …);
  3. Verhuur van auto’s of andere motorvoertuigen;
  4. Overige toeristische diensten (toegangskaart evenement, excursies, attractie, verhuur van fiets/boot/sportuitrusting, …).

 

Wanneer minimaal twee van deze reisdiensten gecombineerd worden dan is er sprake van een pakketreis. Wanneer hierbij één van de eerste drie reisdiensten gecombineerd wordt met een overige toeristische dienst, dan is er sprake van een pakketreis indien de toeristische dienst aan één van de volgende regels voldoet:

  1. De kosten van de toeristische dienst bedragen minimaal 25% van de totaalprijs.
    Bijvoorbeeld: een consument koopt bij een attractiepark een toegangskaart voor 2 dagen (kosten 100 euro) met daarbij een overnachting (kosten 150 euro).
  2. De toeristische dienst is een essentieel kenmerk van de pakketreis. Bijvoorbeeld: een geboekte accommodatie om een voetbalwedstrijd bij te wonen.
  3. De toeristische dienst wordt aangeprezen als een essentieel kenmerk van de pakketreis.

 

Er zijn ruwweg 6 manieren waarop binnen de vernieuwde Richtlijn Pakketreizen een pakketreis tot stand kan komen. Er is sprake van een pakketreis wanneer twee of meer reisdiensten:

  • worden gecombineerd door één toeristische ondernemer;
  • afzonderlijk worden afgesloten, maar wel worden gekocht bij één verkooppunt, dus binnen hetzelfde boekingsproces;
  • gefactureerd worden onder een totaalprijs;
  • aangeboden worden onder de term ‘pakketreis’ of een gelijkaardige benaming;
  • na het afzonderlijk afsluiten alsnog gecombineerd worden;
  • worden gekocht van verschillende organisatoren via onderling verbonden boekingsprocedures. De boekingsgegevens worden hierbij overgedragen naar andere organisatoren waarmee binnen 24 uur ook een overeenkomst wordt gesloten.

Benieuwd of u pakketreizen aanbiedt en wat de Richtlijn Pakketreizen voor u betekent? Neem contact op via info@richtlijnpakketreizen.nl.

Neem contact op Terug naar blog
Download onze whitepaper voor meer informatie: Whitepaper